کد خبر: ۸۵۶۴
۱۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۰

شیرجه‌، رشته مغفول مشهد

امیرعرفان نهاردانی ،‌با وجود کمبودها دست از علاقه ورزشی‌اش برنداشته‌است.

پله‌ها را بالا می‌رود. روی سکو یا لبه تخته می‌ایستد. نفسی عمیق می‌کشد و در هوا می‌چرخد. دو‌سه‌دوری که در هوا بالانس می‌زند، در آب فرود می‌آید. یک حرکت نامناسب یا یک محاسبه غلط، کافی است تا همین آب نرم و لطیف، همچون شلاقی سخت و بی‌رحم ضربه‌های سنگینی بر تنش بزند.

سید‌امیرعرفان نهاردانی از معدود افرادی است که در مشهد در رشته شیرجه کار می‌کند. این دانش‌آموز سیزده‌ساله محله فارغ‌التحصیلان به مسابقات کشوری راه یافته است و تجربه رقابت کشوری دارد، البته نبود امکانات در مشهد در نتیجه کار او اثرگذار بوده است.

به گفته این ورزشکار، تنها یک استخر برای رشته شیرجه در مشهد وجود دارد که آن هم بسیاری از امکانات را ندارد و همین موجب شده است علاقه‌مندان این رشته قیدش را بزنند، به‌طوری‌که اکنون فقط پنج‌شش‌نفر در شهر مشغول یادگیری آن هستند.

- چه شد که وارد رشته شیرجه شدی؟
حدود شش‌سالم بود که ژیمناستیک کار می‌کردم. مربی‌ام گفت اسکلت بدنی‌ام مناسب رشته شیرجه است؛ من هم از دو سال پیش به این رشته وارد شدم.

- شیرجه با شنا چه فرقی دارد؟
در رشته شیرجه، شنا را در حد ابتدایی یاد می‌گیریم و بیشتر تمرکز بر این است که بتوانیم از روی سکو و تخته در ارتفاع‌های مختلف، پرش درستی داشته باشیم.

- چرا تعداد فراگیران رشته شیرجه این‌قدر کم است؟
متأسفانه چندین سال است که در مشهد این رشته حرفی برای گفتن ندارد. خود رشته به‌تن‌هایی سخت است، اما امکانات هم نداریم که همین موجب ناامیدی امثال من می‌شود.

- توضیح می‌دهی که چه کمبود‌هایی هست؟
در مشهد فقط استخر سعدآباد را داریم که برای رشته شیرجه قابل استفاده است. خود من باید پنج‌روز در هفته از محله فارغ‌التحصیلان به سعدآباد بروم که مسیر خیلی دوری است. تازه همین استخر هم برای همه ارتفاع‌ها تخته و سکو ندارد. برای مثال تخته سه‌متر نداریم و من برای اولین‌بار در مسابقات کشوری روی تخته سه متر قرار گرفتم. چون روی این تخته تمرین نداشتم، نتوانستم از پس رقابت با کسانی که به امکانات دسترسی دارند، برآیم.

- چه چیزی باعث شده است که با تمام این سختی‌ها و کمبود‌ها در این رشته بمانی؟
راستش چند‌بار قرار شد تغییر رشته دهم، اما مربی‌ام، یاسر گوهری، آن‌قدر دلسوز و فراتر از مربی‌های معمولی است که او و خانواده‌ام تشویقم کردند همین رشته را ادامه دهم.

- در مسابقات استانی شرایط چگونه است؟
برای رشته شیرجه آن‌قدر تعدادمان کم است که اصلا مسابقات استانی برگزار نمی‌شود. در‌واقع همین پنج‌شش‌نفری که به مسابقات کشوری رفتیم، کل افرادی هستیم که در رشته شیرجه کار می‌کنیم و متأسفانه شرایط سنی یکسانی هم نداریم.

* این گزارش پنج‌شنبه ۱۰ اسفندماه ۱۴۰۲ در شماره ۵۴۱ شهرآرامحله منطقه ۱۱ و ۱۲ چاپ شده است.

ارسال نظر